Chcete vylepšit zvuk z reproduktorů ve vašem voze? Subwoofer doplní klasické autoreproduktory o basovou složku a zvuk bude bohatší, mohutnější. Jaké typy subwooferů existují, jak se navzájem liší a na jaké parametry se při výběru subwooferu soustředit?
- Tomáš, redaktor Heureka.cz
- Doba čtení: 3 min.
Typy subwooferů do auta
Aktivní subwoofery do auta
Aktivní subwoofery mají zabudovaný zesilovač a není je tak nutné připojovat k externímu zesilovači. Výhodou tohoto řešení je kompaktnější provedení umožňující uložení např. pod sedačku a možnost reproduktor libovolně přesouvat. Nevýhodou aktivních subwooferů je to, že pokud selže zesilovač nebo reproduktor samotný, nelze vyměnit pouze jednu část.
Nepotřebuje externí zesilovač
Kompaktnější provedení
Více možností umístění
Vyšší cena
Vyšší míra zahřívání
Pasivní subwoofery do auta
Pasivní subwoofery neobsahují vlastní zesilovač a je tak nutné je připojit k zesilovači externímu. Celá soustava potřebuje více místa, proto se příliš nehodí do menších aut. Pořízení pasivního subwooferu dává obvykle smysl v případě, že už zesilovač v autě máte, nebo chcete dosáhnout vyššího RMS výkonu.
Výkon zesilovače by měl být vždy o cca 15-20% vyšší, než RMS výkon subwoofer při daném odporu.
- Pro 1 subwoofer s impedancí 4 Ohmy – dvoukanálový zesilovač zapojený do můstku.
- Pro 2 subwoofery nebo dvoucívkový subwoofer – tzv. monoblok s impedancí do 1 Ohmu.
Obvykle vyšší výkon
Nutno dokoupit zesilovač
Náročnější zapojení
Parametry subwooferů do auta
Konstrukční řešení ozvučnice
Uzavřené – Zcela utěsněný subwoofer s robustním pouzdrem. Většinou se jedná o pasivní typy. Zvuk má minimální zkreslení, je bez rezonancí, basy jsou rychlé a přesné. Vhodné zejména pro rock, metal a další dynamické žánry. Uzavřené subwoofery obvykle produkují menší množství akustického tlaku.
Basový reflex – subwoofer s bassreflexovým nátrubkem, basová složka je sytá, středně rychlá a je doprovázená dostatečným akustickým tlakem. Dokáže vykreslit prakticky všechny běžně poslouchané žánry jako Pop, RnB, Rap a prakticky veškerou moderní "komerční" hudbu. Vyskytuje se u aktivních i pasivních modelů.
Bandpass – podobný bassreflexovému boxu, bassový reproduktor nachází uvnitř v bedně, vhodnější pro dosažení co možná nejnižších frekvencí, či dosažení co největšího akustického tlaku. Vynikají nejlepším podáním hlasu, jsou však nejdražší.
Základní typy subwooferů bývají již nainstalované v ideálně spočítané ozvučnici. Vyšší řady jsou častěji prodávány bez ozvučnice, tu je pak vhodnější vyrobit na míru.
Průměr měniče
Významný vliv na zvukový projev subwooferu má jejich velikost, resp. průměr zvukového měniče. Na rychlou, dynamickou hudbu doporučujeme používat subwoofery o velikosti 8", 10" a 12" (a montáž do uzavřené ozvučnice). Na Hip Hop, RnB a popovou hudbu pak doporučíme spíše subwoofery s průměrem 10", 12" a 15" (a instalaci do bassreflexového boxu).
Výkon subwooferu
Výkon reproduktorů je udáván ve Wattech a obvykle se setkáte se dvěma hodnotami - maximálním výkonem a efektivním výkonem (RMS). Maximální výkon může být i dvojnásobný, ale nejedná se o příliš vypovídající hodnotu.
Obecně platí, že čím je RMS výkon vyšší, tím hlučnější ozvučení vozu bude. Reálná hlasitost však závisí na více faktorech, například na typu vozu, do kterého bude subwoofer namontován. U vozů typu hatchback, kombi, SUV a MPV není zapotřebí vysokého výkonu, naopak u vozů typu sedan nebo kupé se hodí více výkonu, protože přepážka mezi interiérem a zavazadlovým prostorem zvuk utlumuje.
Pokud si chcete zpříjemnit poslech a získat zvuk bohatší na basy, postačí subwoofer o výkonu 150 - 300 W (RMS). Pokud si libujete v basech, které rozechvějí celé vaše tělo, doporučujeme výkon 300 - 600W (RMS). Vyšší hodnoty jsou pro běžný provoz zbytečné.
Výrobci rádi lákají na co nejvyšší hodnoty a proto doporučujeme výkon brát jako méně podstatný parametr.
Frekvenční rozsah
Subwoofery jsou ze své definice basové reproduktory, zaměřené na reprodukci nízkých kmitočtů. Spodní hranice kmitočtového rozsahu je nejčastěji od 16-30 Hz, maximum se pak pohybuje nejčastěji od 50-250 Hz.
Příslušenství
Nejčastější dotazy
Aktivní subwoofer můžete umístit pod sedadla. U pasivního subwooferu závisí na typu vozu a ozvučnice. Tak či tak je vždy nutné subwoofer v autě pevně ukotvit.
- vůz typu kombi – subwoofer umístěte reproduktorem nebo bassreflexovým nátrubkem ve směru jízdy, tedy směrem k sedačce.
- vůz typu sedan – subwoofer umístěte reproduktorem směrem k sedadlům, a to ve vzdálenosti cca 8 cm.
- vůz typu hatchback – subwoofer směřujte reproduktorem nahoru nebo do protisměru pohybu vozidla.
U aktivních subwooferů bude zapojení jednodušší, protože díky integrovanému zesilovači odpadá nutnost vést kabely k zesilovači externímu. Celá instalace se může odvíjet několika směry. Pokud je autorádio vybaveno RCA (cinch) výstupy, bude zapojení velmi jednoduché. Pokud rádio nemá RCA výstup (nebo je obsazený), jednou z možností je pořízení tzv. High-low adaptéru, který propojení s autorádiem umožní.
Pokud bude celková impedance reproduktorů vyšší, než je stabilní impedance zesilovače, ani jednu součást nezničíte. Pouze tím výrazně snížíte výsledný výkon. V opačném případě, kdy nedodržíte nejnižší hodnotu impedance zesilovače, může dojít k poškození zesilovače i reproduktorů. Proto doporučujeme nejnižší impedanci, v které je zesilovač stabilní, dodržovat.